January 9, 2009

Layu by Malique

aku lihat layu dalam melayu
aku pasti bukan aku sorang saja yang nampak
ada juga bercadang tuan punya
tapi bercampur risau dan tak tergamak
nanti dikata tak bersyukur, tak sedar diri
jadi aku menyendiri
memerhati
dan akhirnya mengakui
yang kita sendiri membiarkan bunga raya
melayu ke kanan
dan dibiarkan bunga tak cantik
mekar ke kiri

aku lihat layu dalam melayu
tanahair kita yang punya
kita siram, kita baja
tapi angin api kita lupa
mereka merancang masa menjilat bangsa
tiga belas harimau bertukar menjadi mangsa
kita lupa
nenek moyang kaya-raya
janga nsesekali digadai harta bendanya

kulihat layu dalam melayu
kulihat layu dalam melayu
kulihat layu dalam melayu

takkan melayu hilang di dunia,
ya!
tapi apa guna tak hilang di dunia
kalau kewujudan tidak dirasa
petah berbahasa, kudrat tak berjasa
orang berbudi kita hanya tau merasa
selalu lari bila dirapat
selalu malu bila soalan diaju
selalu segan memberi pendapat
rela mengikut dari meneraju
belum nyanyi sudah bersorak
suka berjanji dalam borak
bukan kata tak ada otak
cuma tak berfikir di luar kotak

kulihat layu dalam melayu
kulihat layu dalam melayu
kulihat layu dalam melayu

aku jadi sayu
bunga menangis diam mendayu
mahu jadi cantik tapi ragu
aku merayu
bangunlah semula hidup kembali
jangan tunggu matahari mati
cepatlah mekar sebelum terlerai
perjuangan kita belum selesai...

No comments:

Post a Comment